"Toti oamenii negri nu există"


Am scris pe citestema.ro despre volumul de poezie al Simonei Atangana Bekono, "înainte ca primele scântei să fie vizibile" (Fractalia, 2021, traducere Alexa Stoicescu)


mai jos un scurt fragment din textul "Hei Păpuşă"

"Un prieten al meu a avut de făcut pentru școală o temă la arte vizuale care să-l forțeze să nu mai gândească în cuvinte, ci în imagini. Era vorba despre „eșec”, despre a-ți accepta propriile neajunsuri, așa ceva. A făcut un teanc de desene pentru copii și a numit colecția „Artă naivă”. Le-a prins de o bucată mare de carton. Unele desene aveau multe detalii și erau colorate, genul de desene cu un soare pe care-l puneau ai tăi pe frigider, când erai mică. Altele, mai precis portretele, erau foarte grosolane, cu ochii din cercuri și barba din linii groase de creion. Avea și câteva desene cu elefanți. Unul dintre elefanți era în picioare și făcea un pas pedant în față. Mă rog, prietenul meu i-a zis pedant. Eu am izbucnit în râs și l-am întrebat dacă nu-mi dă mie desenul. „Da?” a zis el, și m-a privit îndelung. „Stai, vorbești serios sau e o glumă?”

Nu era o glumă. Desenul părea sincer, mai sincer decât arta. M-am întrebat dacă există, de fapt, un alt mod în afara celui simplu și copilăros de a desena un elefant pedant, mergând drept înainte. Sau poate că desenul părea sincer pentru că era atât de simplu și de copilăros. L-am prins pe panoul de plută, lângă prima integramă pe care am terminat-o în viața mea (aveam 23 de ani). Mă uit des la el și-mi spun în momentele alea: „Așa cum e desenul ăsta, așa vreau și eu să scriu.” Gândul ăsta nu e fair, pentru că nu înseamnă nimic concret, reprezintă doar incapacitatea mea de a ajunge într-un punct. Deseori sar peste pași. A-ul devine imediat C și uit să completez B-ul, motiv pentru care C-ul pare o concluzie inutilă, de neînlocuit. Pentru că fără celelalte desene de pe bucata de carton, elefantul e și el o mâzgălitură pe care o putea face orice copil. Și încă mă uit cu plăcere la el, doar fiindcă-mi amintește de proiectul de artă. Vreau să scriu așa, ca desenul ăsta, pentru că desenul ăsta stârnește ceva în mine. Dar ce zic acum e ceva mult prea simplist."


https://citestema.ro/toti-oamenii-negri-nu-exista-despre-inainte-ca-primele-scantei-sa-fie-vizibile-de-simone-atangana-bekono/

Comments

Popular posts from this blog